De medewerkers in ons ziekenhuis zijn betrokken bij hun vak en werken samen aan de beste zorg voor onze patiënten. Onze ambitie is om een toonaangevende ziekenhuisgroep te zijn waar het draait om een hoge medische standaard en een menselijke maat. Kwaliteit zien we als een vanzelfsprekendheid, maar het kan altijd beter. Als topklinisch ziekenhuis streven we continu naar verbetering op het gebied van zorg- en dienstverlening, klantgerichtheid en veiligheid. Dit alles voor onze patiënten, verwijzers, verzekeraars en elkaar.
Kwaliteit van zorg
Kwaliteit van zorg
Accreditatie
De kwaliteit en veiligheid in ons ziekenhuis laten wij regelmatig toetsen. Bij onze interne toetsingen maken wij onder andere gebruik van:
- patiënttevredenheidsmetingen
- klachten
- veilig Incident Melden (VIM)
- landelijke aanlevering indicatoren
- interne audits
- veiligheidsrondes
Kwaliteit is daarmee een vast onderdeel van de bedrijfsvoering. Wij zorgen er zo voor dat er een goede borging van ingezette verbetermaatregelen is.
Het gehele kwaliteit- en veiligheidsmanagementsysteem wordt ook periodiek extern getoetst, door Qualicor Europe (voorheen NIAZ). Deze toetsing gebeurt op basis van het internationale toetsingskader Qmentum Global. Qualicor Europe toetst de kwaliteit en veiligheid in alle diensten van onze organisatie - van bestuur tot directe patiëntenzorg, van ICT tot schoonmaak. Op die manier krijgen we goed inzicht in hoe we werken en waar verbeteringen in de zorg mogelijk zijn.
Deze accreditatie geeft aan dat onze processen zodanig zijn ingericht dat goede kwaliteit van zorg aantoonbaar is gewaarborgd en dat wij continu de zorg verbeteren.
Incidenten gemeld aan IGJ
Noordwest Ziekenhuisgroep streeft continu naar verbetering op het gebied van zorg- en dienstverlening, klantgerichtheid en veiligheid. Zo worden ernstige incidenten in de patiëntenzorg / (vermoedelijke) calamiteiten patiëntenzorg op een specifieke wijze door de calamiteitencommissie onderzocht.
Kwaliteitsindicatoren
Om een oordeel te kunnen vormen over de kwaliteit van zorg is informatie nodig. Deze informatie kan met kwaliteitsindicatoren worden verzameld. Kwaliteitsindicatoren zijn meetbare aspecten van de zorgverlening die een aanwijzing kunnen geven over de mate van de kwaliteit. Bijvoorbeeld ‘Hoeveel patiënten worden heropgenomen na een operatie?’ of ‘Hoeveel patiënten met borstkanker kunnen direct bellen met een aanspreekpunt bij vragen?’.
Uitvragende partijen
Kwaliteitsindicatoren worden onder andere ontwikkeld in samenwerking met patiëntenorganisaties, beroepsgroepen van artsen en verpleegkundigen, ziekenhuizen en zorgverzekeraars. Elk jaar leveren we onze indicatoren aan de volgende uitvragende partijen:
-
Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ)
-
Zorginstituut Nederland
-
Stichting Oncologische Samenwerking (SONCOS)
Met deze indicatoren delen we op een transparante wijze informatie over onze patiëntenzorg. De IGJ gebruikt deze informatie voor het houden van toezicht en de zorgverzekeraars voor het inkopen van zorg. Ook voor onze patiënten is deze informatie beschikbaar via www.kiesbeter.nl en www.ziekenhuischeck.nl. Lees meer over de Ziekenhuischeck per ziekenhuislocatie.
Intern verbeteren
We vinden het belangrijk dat we kwaliteitsindicatoren niet alleen gebruiken voor externe verantwoording, maar in de eerste plaats ter verantwoording naar onszelf. Onze kwaliteitsindicatoren zijn onderdeel van ons systeem voor kwaliteitsverbetering waarmee we streven naar continue verbetering. Onze specialisten, leidinggevenden en kwaliteitsmedewerkers monitoren de kwaliteitsindicatoren via een dashboard waarop ze alle gegevens elke dag kunnen raadplegen. Door periodiek te monitoren kunnen we onderzoeken welke zorgprocessen of zorgresultaten eventueel meer aandacht verdienen en verbeterd kunnen worden.
Sterftecijfers
Een voorbeeld van een kwaliteitsindicator is het ziekenhuissterftecijfer, ook wel Hospital Standardized Mortality Ratio (HSMR) genoemd. Met de HSMR kan worden ingeschat of in een ziekenhuis meer of minder sterfte plaatsvindt dan het landelijk gemiddelde. Deze inschatting wordt gemaakt door de werkelijke sterfte af te zetten tegen de verwachte sterfte voor verschillende diagnosegroepen. Bij het berekenen van de verwachte sterfte wordt rekening gehouden met verschillende patiëntenkenmerken die de sterfte kunnen beïnvloeden zoals leeftijd, geslacht en onderliggende diagnoses.
Alle berekeningen worden uitgevoerd door Dutch Hospital Data (DHD) in samenwerking met het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Hierbij wordt gebruik gemaakt van een model waarin het landelijk gemiddelde op 100 wordt gesteld. Een score onder de 100 betekent dat er minder patiënten zijn overleden dan verwacht. Een score boven de 100 betekent dat er meer patiënten zijn overleden dan verwacht. Het is daarbij van belang of de hogere of lagere score significant afwijkt van 100. Indien dat het geval is wordt de uitkomst in het rapport rood of groen gekleurd.
In 2023 was de HSMR voor Noordwest 98. De ziekenhuizen ontvangen ieder jaar een rapport van DHD. Bekijk het meest recente rapport van Noordwest Ziekenhuisgroep.
Medische hulpmiddelen
Binnen Europa gelden regels voor medische hulpmiddelen. Alle medische hulpmiddelen die in Europa op de markt komen moeten vanaf 26 mei 2021 aan de EU-verordening Medical Device Regulation (MDR) voldoen. Met deze verordening wordt de ontwikkeling, productie, toelating tot de markt en traceerbaarheid van medische hulpmiddelen beter gereguleerd. Met als doel: meer veiligheid voor de patiënt. Vanaf 26 mei 2022 is ook de EU-verordening In-Vitro Diagnostics Regulation (IVDR) van kracht. Deze verordening geldt voor hulpmiddelen die worden gebruikt in laboratoriumdiagnostiek.
Wat betekent dit voor u?
Belangrijke informatie over medische hulpmiddelen is te vinden in de Europese databank voor medische hulpmiddelen (Eudamed). En patiënten die een implantaat krijgen, bijvoorbeeld, ontvangen een kaart met alle belangrijke informatie over het implantaat.
Openbare verklaring
Er worden in Noordwest soms ook medische hulpmiddelen in huis ontwikkeld en gebruikt. Let op, onder de MDR worden verschillende vormen als een medisch hulpmiddel aangemerkt. Zo kan bijvoorbeeld een hulpmiddel ook zijn: software waarmee we data bewerken. In dat geval schrijft de EU-verordening voor dat Noordwest voldoet aan de eisen die worden gesteld aan in-huis ontwikkelde hulpmiddelen, en onder meer per zelf gemaakt hulpmiddel een openbare verklaring publiceert waarmee we aangeven dat het hulpmiddel voldoende veilig is. De openbare verklaringen van Noordwest publiceren wij op deze pagina.
Openbare verklaringen Noordwest medische hulpmiddelen:
- Brexim (Variseed tool): visualisatieprogramma in excel voor brachytherapie met I-125 zaadjes
- Dosimetrieprogramma: programma in excel voor kalibratie van lineaire versnellers voor uitwendige radiotherapie
- eMEBA: programma in excel voor dosisberekening bij elektronenbestraling
- Energiecontrole e- bundels: programma in excel voor de kwaliteitscontrole van elektronen bundels van lineaire versnellers
- kV-MV controletool: programma in excel voor controle van geometrische overeenkomst lineaire versneller en conebeam CT
- Linac bending fine controle: programma in excel voor de kwaliteitscontrole van de bundelsturing van lineaire versnellers
- OMEBA: programma in excel voor dosisberekening bij oppervlakkige bestraling (orthovolt therapie)
- Orthovolt JKC hulpprogramma: programma in excel voor de jaarlijkse kwaliteitscontrole van stralingsbundels voor oppervlakkig therapie (Orthovolt)
- Veldvlakheidstool: programma in excel voor kwaliteitscontrole van bestralingsbundels van lineaire versnellers
- XVI beeldkwaliteitanalyse tool: programma in excel voor de kwaliteitscontrole van de Cone Beam CT van lineaire versnellers
- Dosimetric criteria script Monaco: met dit hulpprogramma voor Monaco worden patiëntgebonden beoordelingscriteria voor de dosisverdeling aangemaakt
- AutoMarginTool Monaco: met dit hulpprogramma voor Monaco worden hulpstructuren die nodig zijn voor het optimaliseren van de dosisverdeling volgens vaste recepten aangemaakt
Ziekenhuischeck
Ziekenhuischeck is een initiatief van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ). Het geeft patiënten op een eenduidige wijze inzicht in de kwaliteit van zorg per ziekenhuis. De informatie op www.ziekenhuischeck.nl komt onder andere uit de jaarlijks aangeleverde kwaliteitsindicatoren van de IGJ (Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd) en het Zorginstituut Nederland.
Op de website vindt u informatie over kwaliteit en behandelresultaten. U kunt bijvoorbeeld zien of het ziekenhuis een bepaalde operatie uitvoert, hoe vaak een operatie wordt uitgevoerd en welk rapportcijfer patiënten aan het ziekenhuis geven. Ook is er een mogelijkheid om verschillende ziekenhuizen met elkaar te vergelijken.
Tevreden patiënten
Noordwest Ziekenhuisgroep ziet haar patiënten en bezoekers graag tevreden. Om te blijven leren, vragen we patiënten en bezoekers met bijvoorbeeld enquêtes en in vraaggesprekken naar hun mening over Noordwest Ziekenhuisgroep. Alleen in samenwerking met onze klanten kunnen we onze dienstverlening verbeteren. Zij beleven ons ziekenhuis en onze dienstverlening en kunnen als geen ander aangeven wat hun ervaringen, wensen en behoeften zijn.
Digitale patiëntentevredenheidsmetingen
Jaarlijks doet Noordwest Ziekenhuisgroep in april mee aan een digitale PEM-meting via e-mail door onderzoeksbureau Expoints. Deze meting laat ons zien of er ontwikkelingen zijn in de patiëntervaringen in de tijd en vergeleken met andere ziekenhuizen. Als verdieping op deze basismeting werken wij met het digitale instrument Exploratio om van patiënten feedback op onze zorgverlening te krijgen. Onze medewerkers en artsen hebben een belangrijke eigen inbreng in het samenstellen, uitzetten en verwerken van de vragenlijsten. Zo kunnen we gericht de ervaring van de patiënt in kaart brengen.
Kwalitatief onderzoek
Naast kwantitatief onderzoek doen we ook kwalitatief onderzoek. Dit doen we bijvoorbeeld door interviews of spiegelgesprekken (kringgesprekken met patiënten en een gespreksleider waarbij zorgverleners toehoorders zijn). We vragen om feedback en informatie over de verleende en ervaren zorg. Uit de resultaten rollen verbeterpunten waardoor we de mogelijkheid hebben om directe verbetering in onze zorgverlening aan te brengen.
Leren van klachten
We vinden het erg belangrijk om klachten van patiënten en bezoekers te horen. We kunnen dan samen een eventuele oplossing voor het probleem zoeken. Een klacht kan voor ons ook aanleiding zijn bepaalde zaken nader te bekijken en/of het beleid te veranderen. Ook op basis van klachten, verbeteren wij de kwaliteit van onze zorg- en dienstverlening. Lees meer over het indienen van een klacht [LINK NAAR KLACHTENPAGINA].
Klantenwenskaart
Onze patiënten en bezoekers kunnen op ieder moment een wens, tip of compliment aan ons doorgeven. Dit kan door de klantenwenskaart in te vullen. De klantenwenskaart levert praktische en actuele verbetersuggesties op. De klantenwenskaart is verkrijgbaar in het folderrek in de centrale hal en is opgenomen in de brochure 'uw verblijf' die patiënten ontvangen bij opname. Ook kunt u de klantenwenskaart online invullen[LINK NAAR KLANTENWENSKAART].
Cliëntenraad
Onze cliëntenraad vertegenwoordigt onze klanten, zoals patiënten, bezoekers en naasten van patiënten. Ook de cliëntenraad levert met suggesties een bijdrage aan verdere verbetering. Meer informatie over cliëntenraad.
Tevreden medewerkers
Noordwest Ziekenhuisgroep wil graag dat haar medewerkers tevreden zijn met hun werk en zich goed voelen binnen de organisatie. Tevreden medewerkers hebben tenslotte een positieve invloed op hun prestaties en betrokkenheid bij het ziekenhuis. En dat heeft weer zijn weerslag op de patiënt. Daarom, en in het kader van onze ziekenhuisaccreditatie, is het belangrijk dat wij de tevredenheid van onze medewerkers meten en op peil houden. Ongeveer elke 2 jaar onderzoekt Noordwest Ziekenhuisgroep de tevredenheid van haar werknemers.
Wat onderzoeken we?
Het medewerkertevredenheidonderzoek brengt in kaart hoe tevreden onze medewerkers zijn over onder andere:
- arbeidsomstandigheden
- doorgroeimogelijkheden
- kwaliteit van leidinggeven
- informatie en communicatie
- salaris
- secundaire arbeidsvoorwaarden
- personeelsbezetting
- wijze van beoordelen
Evalueren en bijstellen
Door de tevredenheid van de medewerkers te meten kan het personeelsbeleid ziekenhuisbreed maar ook per afdeling worden geëvalueerd. Met de uitslagen wordt het personeelsbeleid of afdelingsbeleid bijgesteld als dit nodig blijkt te zijn. Zo werken we aan een zo optimaal mogelijke werkomgeving voor onze medewerkers.
Laatste onderzoek
Het laatste medewerkersbelevingsonderzoek is uitgevoerd in 2019. De uitkomsten van het onderzoek laten zien wat onze medewerkers belangrijk vinden, wat ze goed vinden gaan en wat er beter kan. Uit de resultaten blijkt dat de betrokkenheid niet goed genoeg scoort en daar zijn we als organisatie niet tevreden mee. We spannen ons op organisatieniveau in om deze score te verbeteren. Afdelingen stellen eigen verbeterplannen op aan de hand van hun afdelingsresultaten.
Arbeidsomstandigheden
Noordwest Ziekenhuisgroep zorgt ervoor dat de werkomgeving gezond en veilig is. Het vermijden dat medewerkers ziek worden door slechte arbeidsomstandigheden heeft dan ook onze prioriteit. Eens per twee jaar meten we de tevredenheid onder onze medewerkers. De resultaten van dit onderzoek gebruiken we om de arbeidsomstandigheden te verbeteren. Uiteraard werkt Noordwest Ziekenhuisgroep volgens de Arbowet. Ook gebruiken we de Arbocatalogus ziekenhuizen Beter met arbo
Regeling melding misstanden (klokkenluidersregeling)
Noordwest vindt het belangrijk dat werknemers eventuele misstanden veilig aan de orde kunnen stellen (klokkenluider). Een goede regeling is hierbij van belang. Het hebben van een regeling melden misstanden is wettelijk verplicht. Noordwest heeft daarom de regeling melding misstanden (klokkenluiders regeling) opgesteld.