Cliëntenraad

De cliëntenraad komt op voor belangen van patiënten/cliënten, familie en/of bezoekers. De beste zorg, goede informatievoorziening en een respectvolle behandeling, dat is waar de cliëntenraad voor staat. 

De cliëntenraad hoort graag uw mening. Alleen zo kunnen wij uw belangen behartigen. Laat ons weten wat u goed vindt, maar vooral ook wat de verbeterpunten zijn. U kunt ons schrijven of mailen naar: 

Bureau Medezeggenschap 
Postbus 501 
1800 AM 
e-mail: clientenraadnoordwest@nwz.nl 
 
Klachten 
Heeft u een klacht? Neem dan contact op met de afdeling patiëntbeleving, telefoonnummer 072 – 548 3501 of lees meer over de klachtenprocedure. 

 

Over de cliëntenraad

De cliëntenraad denkt vanuit de positie van patiënten en hun naasten mee over de kwaliteit van zorg en services van Noordwest en de maatschap Medisch Specialisten Noord West (MSNW). Hierover geeft de cliëntenraad (gevraagd en ongevraagd) advies aan de besturen van Noordwest ziekenhuisgroep, MSNW en de medisch specialisten. Het gaat hierbij over onderwerpen die u als patiënt (of naasten) raken. Denkt u bijvoorbeeld aan: 

  • communicatie en voorlichting 
  • nieuwbouw en parkeren 
  • gastvrijheid, voeding en hygiëne 
  • transformatie naar een digitaal ziekenhuis (online afspraken, thuismonitoren, online patiëntendossier) 
  • eigen regie bij patiënten 
  • samenwerking met andere zorginstellingen in de regio voor goede patiëntenzorg 

Om goed advies te kunnen geven, moeten de leden van de cliëntenraad goed op de hoogte zijn van (zorg)ontwikkelingen in het ziekenhuis, maar ook in de regio en op landelijk niveau. Zij bekijken deze ontwikkelingen altijd vanuit de positie van patiënten en hun naasten. De cliëntenraad gaat hiervoor in gesprek met het ziekenhuisbestuur en –management, met vertegenwoordigers van medische vakgroepen en andere deskundigen binnen Noordwest en het bestuur van MSNW. Ook heeft de cliëntenraad contact met andere cliëntenraden in de regio en bezoeken de leden relevante congressen en themabijeenkomsten.

De cliëntenraad vindt het contact met patiënten zelf heel belangrijk. Dit gebeurt bijvoorbeeld via vragenlijsten die u invult op verzoek van het ziekenhuis, maar ook langs andere wegen probeert de cliëntenraad in contact te zijn met (groepen) van patiënten. Daarbij staat steeds de vraag centraal: wat vinden patiënten van Noordwest belangrijk als het gaat om zorg en dienstverlening in het ziekenhuis? 

Lees de folder over de cliëntenraad 

De cliëntenraad organiseert ieder jaar activiteiten om uw mening te horen. Voor dit jaar staan er nog geen activiteiten gepland. 

De cliëntenraad bestaat uit 9 leden. Maak kennis met onze leden. 

Vacature
Voorzitter

Jan Folkerts  
Voorzitter, lid sinds december 2018 

‘Vanuit de cliëntenraad beschouw ik de financiële positie van het ziekenhuis. Ook gelet op de nieuw- en verbouw van de ziekenhuislocaties Alkmaar en Den Helder, een belangrijk onderwerp. Welke keuzes maakt de organisatie en komen die ook ten goede aan de patiënt? Daarnaast ben ik vice-voorzitter van de cliëntenraad.’ 

Anna de Goede 
Lid sinds juli 2019 

‘Mijn aandachtsgebieden in de cliëntenraad zijn de ontwikkelingen in de kwaliteitszorg met daarin de rol van de patiënt, de ontwikkelingen in de ketenzorg waarbij de patiënt door de bomen het bos blijft zien, en de ouder wordende patiënt met dementie.’ 

Peter Ouwerkerk 
Lid sinds januari 2021 

‘Hoe houden we de zorg ook in de toekomst overeind en welke rol kan digitalisering daarin spelen? Wat zijn bevorderende en tegenwerkende factoren? Wat zijn de consequenties voor de patiëntenzorg?  
Ik volg de interne, regionale en landelijke beleidsontwikkelingen wat betreft digitalisering op de voet en dan met name vanuit het patiënten perspectief.’ 

Dennis Blankendaal  
Lid sinds januari 2021 

‘Naar volle tevredenheid ben ik te gast geweest in Noordwest. Daardoor voel ik me sterk betrokken bij ons ziekenhuis. Als lid van de cliëntenraad kan ik het beleid beoordelen. Door alle ontwikkelingen in de zorg staan ziekenhuizen voor pittige uitdagingen. Door vanuit het perspectief van patiënten naar te kijken, wil ik mijn bijdrage leveren aan nog betere zorg in Noordwest.' 

Rob Hogervorst 
Lid sinds januari 2022 

'Vanuit het oogpunt van patiënten richt ik mij op de gastvrijheid in en om het ziekenhuis. Gastvrijheid door een toegankelijk en bereikbaar ziekenhuis met een warm welkom en betrokken medewerkers, die u op alle mogelijke manieren ondersteunen. Een ander belangrijk deel van gastvrijheid is gezond, vers en patiëntgericht eten. Eten en drinken is voor veel patiënten een moment op de dag waar naar uitgekeken wordt. Bovendien bevordert gezond en lekker eten het herstelproces.' 

Reginald Visser 
Lid sinds januari 2022 

‘Mijn leidend principe is om vanuit het oogpunt van patiënten de kwaliteit van zorgverlening te bewaken. Genoodzaakt zijn om een bezoek te brengen aan het ziekenhuis of te moeten worden opgenomen is vaak ingrijpend. Ik vind het belangrijk om als lid van de cliëntenraad de kwaliteit van de dienstverlening te volgen. En om knelpunten onder de aandacht te brengen.' 

Rutger Toering 
Lid sinds januari 2023 

'De Noordwest Ziekenhuisgroep is een grote, complexe organisatie, waar cliënten van diverse leeftijdscategorieën gebruik van maken, waaronder ook jongeren. Naast de algemene kwaliteit van zorgverlening wil ik mij graag sterk maken voor de dienst- en zorgverlening aan jongeren, een doelgroep die speciale aandacht verdient.'  

 

Martin van der Jagt 
Lid sinds januari 2023 

‘De laatste jaren heb ik enkele keren te maken gehad met het ziekenhuis, waardoor ik geïnteresseerd ben geraakt in de dienstverlening van Noordwest. Het is een complexe organisatie met ingewikkelde werkprocessen. Vanuit mijn werkervaring met bedrijfsvoering hoop ik een bijdrage te kunnen leveren aan een verdere verbetering van de cliëntenzorg.'

Danny Bot - Jong
Beleidsadviseur bureau medezeggenschap